‘Menselijke aspecten belangrijk bij outsourcen’

0

Een geslaagd outsourcingstraject kenmerkt zich door aandacht voor menselijke en culturele aspecten. Gaat een bedrijf hieraan voorbij, dan is het uitbesteden gedoemd te mislukken.

Het recept voor een succesvol outsourcingstraject? Grote betrokkenheid van de medewerkers, aandacht voor culturele integratie van partijen en arbeidsvoorwaarden zwaarder mee laten tellen. Dat stelt Peak Bros, bureau voor servicemanagement, na praktijkonderzoek bij grote bedrijven.
 

Peak Bros kwam tijdens het onderzoek verschillende outsourcingsdeals tegen die waren teruggedraaid. ‘Dat gebeurde bij bedrijven die bij het uitbesteden te veel keken naar mooie financiële plaatjes en voorbij gingen aan menselijke aspecten. Dan moet je dus niet outsourcen’, zegt Eelco Veltenaar, directeur van Peak Bros.

 

Afdelingen waar menselijk contact centraal staat, zoals klantenservice en human resources, kunnen beter binnenshuis blijven, meent Veltenaar. ‘Medewerkers zijn vaak trots op hun bedrijf en lopen daardoor harder voor de baas. Dat komt de kwaliteit ten goede. Zet mensen in een andere cultuur en weg zijn deze voordelen.’

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Over Auteur

Redactie ORnet

De redactie van ORnet zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van van innovatieve, inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over OR gerelateerde onderwerpen.

Reageer