Maak arbeid goedkoper, en verschuif die lasten naar het
milieu. Dat levert werk op en is goed voor het milieu. De FNV heeft samen met
Stichting Natuur en Milieu een plan hiervoor ontwikkeld.
In het rapport ‘De Groene
schatkist’ van Natuur en Milieu en de FNV, op 5 december aangeboden aan
de Tweede Kamer, worden vijftien voorstellen gedaan voor belastinghervormingen
die bijna allemaal in één of meerdere EU-landen zijn ingevoerd.
schatkist’ van Natuur en Milieu en de FNV, op 5 december aangeboden aan
de Tweede Kamer, worden vijftien voorstellen gedaan voor belastinghervormingen
die bijna allemaal in één of meerdere EU-landen zijn ingevoerd.
Lastenverschuiving
Het nieuwe belastingplan omvat een
lastenverschuiving van 10 miljard euro van belasting op arbeid naar belasting op
milieugebruik. De ingrijpende belastingherziening in de komende kabinetsperiode
is gericht op vergroting van arbeidsdeelname, het stimuleren van duurzame
ontwikkeling, versterking van de economie en het innovatievermogen, en een
rechtvaardige inkomensverdeling. Er is per saldo geen sprake van
belastingverhoging.
Het nieuwe belastingplan omvat een
lastenverschuiving van 10 miljard euro van belasting op arbeid naar belasting op
milieugebruik. De ingrijpende belastingherziening in de komende kabinetsperiode
is gericht op vergroting van arbeidsdeelname, het stimuleren van duurzame
ontwikkeling, versterking van de economie en het innovatievermogen, en een
rechtvaardige inkomensverdeling. Er is per saldo geen sprake van
belastingverhoging.
Open-ruimteheffing
In het plan van FNV en Natuur en
Milieu staan voorstellen als het extra belasten van verpakkingsmateriaal,
batterijen en bestrijdingsmiddelen, en het invoeren van een open-ruimteheffing.
Daarnaast worden er ook fiscale maatregelen bepleit zoals een ticketheffing voor
vliegverkeer, de invoering van kilometerprijzen, het verhogen van de belastingen
op bestel- en vrachtauto’s en het verhogen van dieselaccijns.
In het plan van FNV en Natuur en
Milieu staan voorstellen als het extra belasten van verpakkingsmateriaal,
batterijen en bestrijdingsmiddelen, en het invoeren van een open-ruimteheffing.
Daarnaast worden er ook fiscale maatregelen bepleit zoals een ticketheffing voor
vliegverkeer, de invoering van kilometerprijzen, het verhogen van de belastingen
op bestel- en vrachtauto’s en het verhogen van dieselaccijns.
Draagkrachtprincipe
Daarnaast zijn er volgens de
opstellers van het rapport fiscale maatregelen nodig om de koopkracht van de
laagste inkomens te verbeteren, de armoedeval te verkleinen en de
arbeidsparticipatie te verhogen. Dit kan door de introductie van een
inkomensafhankelijke arbeidskorting en een versterking van het
draagkrachtprincipe in de belastingwetgeving. Met de groene belastingopbrengsten
kunnen volgens de FNV en Natuur en Milieu de tarieven voor de eerste twee
belastingschijven fors omlaag, tot onder het niveau van de belastingherziening
in 2001.
Daarnaast zijn er volgens de
opstellers van het rapport fiscale maatregelen nodig om de koopkracht van de
laagste inkomens te verbeteren, de armoedeval te verkleinen en de
arbeidsparticipatie te verhogen. Dit kan door de introductie van een
inkomensafhankelijke arbeidskorting en een versterking van het
draagkrachtprincipe in de belastingwetgeving. Met de groene belastingopbrengsten
kunnen volgens de FNV en Natuur en Milieu de tarieven voor de eerste twee
belastingschijven fors omlaag, tot onder het niveau van de belastingherziening
in 2001.
Lees hier
het volledige rapport ‘De Groene schatkist’
het volledige rapport ‘De Groene schatkist’
Geef een antwoord