Onder de titel ‘Weet hoe het zit’ is een campagne gestart om ondernemers te informeren over rechten en plichten bij het inzetten van (buitenlandse) arbeidskrachten.
De campagne is een initiatief van het ministerie van SZW. De campagne informeert werkgevers en uitzendbureaus over de rechten en plichten die voortkomen uit het sociale stelsel.
Doel van de campagne is om ondernemers zo goed mogelijk te informeren over de regels die te maken hebben met de inzet van buitenlandse (vaak tijdelijke) arbeidskrachten, ze bewust te maken van de risico’s die ze lopen als ze de regels onvoldoende naleven (denk aan aansprakelijkheid, boetes, anoniementarief) en duidelijk te maken hoe ze die risico’s kunnen beperken. Daarmee wil de overheid het nalevingsgedrag bevorderen en fraude en illegaliteit in de uitzendbranche voorkomen. Deze communicatiecampagne is één van de instrumenten die wordt ingezet om naleving te bevorderen.
Overzicht
Uit overleg met branche-organisaties van uitleners en inleners van tijdelijke arbeid bleek dat inleners (en soms ook uitbesteders) van tijdelijke arbeid:
- overzicht missen van de (fiscale en niet-fiscale)verplichtingen waar ze rekening mee moeten houden als ze werken met (buitenlandse) arbeidskrachten.
- zich niet altijd voldoende bewust zijn van de risico’s die zij lopen op het punt van de aansprakelijkheid voor loonheffingen.
- willen graag weten hoe ze de risico’s kunnen voorkomen of inperken.
Hoofdlijnen
Daarom zijn de hoofdlijnen van de regelgeving samengebracht op een portalsite (www. weethoehetzit.nl.) De site verwijst weer door naar sites van (onder andere) de Belastingdienst.
Campagne
Advertenties, banners en radiospots attenderen ondernemers op de site en op de verschillende aspecten van inhuur van arbeidskrachten. Vanaf september 2009 vindt een vervolgactie plaats met direct mailing en artikelen in vakbladen.
Bron: Belastingdienst
Geef een antwoord