Een onvergankelijke traditie. Dat is het kerstpakket in bijna alle bedrijfsorganisaties. Bij 84 procent van de organisaties krijgen werknemers in december een kerstpakket – in welke vorm dan ook.
En wat zit er in dat traditionele kerstpakket? Levensmiddelen zijn in 4 op elke 10 pakketten te vinden. De cadeaubon of keuzekaart (36%) staat op nummer twee en een kerstgeschenk, zoals een fles wijn of gadget, met ruime afstand op drie (10%). Zo blijkt uit onderzoek van Motivaction, volgens APS uitgevoerd in opdracht van Rendement Uitgeverij.
Hoe kleiner het bedrijf, hoe guller de gift
Wat mag dat fraais en lekkers kosten? Meestal tussen 25 en 50 euro per werknemer. Dat geeft 51 procent van de ondervraagde werkgevers uit aan deze eindejaarstraditie. Bij een op elke drie gaat wat verder, en besteedt tussen 50 en 100 euro per werknemer. Werkgevers die hun mensen waarderen op meer dan 100 euro en minder dan 25 euro zijn met 6 respectievelijk 7 procent vrij zeldzaam. In het kleinbedrijf, waar nog geen 50 mensen werken, heeft u de meeste kans op een gulle gift van meer dan 50 euro. Driekwart van het grootbedrijf, met meer dan 250 werknemers, houdt het op 50 euro per werknemer.
Zo gek als je zelf wilt
Een kerstpakket, groot of klein wordt dus nog altijd door een grote meerderheid van de werknemers gezien als welkom blijk van waardering van de werkgever. Daarbij geldt: de werkgever mag het zo gek maken als hij wil …
Geef een antwoord