Een goede campagne helpt de ondernemingsraad ervoor te zorgen dat er écht verkiezingen komen. We onderscheiden vier fasen. Per fase krijgt de or tips voor een effectieve campagne. Een succesvolle verkiezingscampagne bestaat uit een mix van middelen om iedereen te bereiken.
Fase 1: de taken van de ondernemingsraad
Leg in de eerste fase uit wat de ondernemingsraad in de organisatie doet. Dit staat los van wat de or wil bereiken. Wat is de positie van de or ten opzichte van de directie en wat zijn de belangrijkste taken? De centrale boodschap is dat besluiten beter worden als zij gedragen worden door de betrokken mensen. Een voltallige or heeft invloed hierop door het overleg met bestuurder en achterban.
Kies een overkoepelend verkiezingsthema zodat de campagne beter blijft hangen. Dit kan bijvoorbeeld het businessplan of aantrekkelijk werkgeverschap zijn. Het gaat erom dat de or een thema kiest waarmee de campagne ook de or in het algemeen promoot.
Fase 2: kandidaten werven
Om überhaupt verkiezingen te kunnen organiseren zijn genoeg kandidaten nodig. Voor de meeste ondernemingsraden betekent dit meer dan een oproep doen om je aan te melden. Vaak werkt de persoonlijke benadering. Begin bij degenen die al or-gezind zijn: leden van werkgroepen, niet or-leden van commissies of contactpersonen. Zij hebben al kennis gemaakt met het or-werk.
Denk ook aan de collega’s die de huidige leden vaker benaderen. Of aan collega’s die bij de vorige verkiezingen te kort in dienst waren om zich kandidaat te mogen stellen.
Benader collega’s en vertel waarom het or-werk iets voor hen is en waarom het or-lidmaatschap aantrekkelijk is. Vertel ook hoe bepaalde kwaliteiten, competenties die zij hebben goed bij het or-werk van pas komen. Denk dus vooraf na waarom je die ene collega juist geschikt vindt als kandidaat. Als je dat duidelijk kunt verwoorden, prikkel je de collega om er serieus over na te denken: is de or iets voor mij?
Stimuleer de collega’s om vooraf ook bij hun leidinggevende steun te krijgen om zich kandidaat te stellen. En om vooraf te bespreken hoe wordt omgegaan met de tijdbesteding voor het or-werk.
Fase 3: Campagne voeren
Kandidaten brengen de verkiezingen zelf onder de aandacht. Zij richten de focus vooral op hun eigen kandidatuur: wie ben ik, wat doe ik en wat is mijn motivatie om mij kandidaat te stellen.
De or kan de kandidaten ondersteunen in hun campagne. Bijvoorbeeld via een verkiezingsapp waarin elke kandidaat zich op dezelfde manier kan promoten. Of een verkiezingsposter met foto en wervende tekst. Mogelijkheden genoeg met posters, flyers, verkiezingspagina op de or-site, vlogs of een speciale verkiezingsnieuwsbrief.
Stimuleer dat de kandidaten in deze fase op ‘verkiezingstournee’ gaan. Dat is niet alleen goed voor de kandidaten zelf, ook voor de zichtbaarheid van de or.
Vooral bij 1-op-1 contacten worden kandidaten aangesproken op de rol en taak van de or. Met name de ervaren leden die zich opnieuw kandidaat stellen krijgen vragen. Heeft de or eigenlijk wel invloed? Wat heeft de or afgelopen periode bereikt? Wat wil jij zelf bereiken met de or? Zorg dat de kandidaten iets over het or-werk en zijn visie kan zeggen. Vertel kandidaten hierover in een persoonlijk gesprek.
Fase 4: Stemmen
Wijs de medewerkers een paar weken voor de verkiezingsdatum op hun stemrecht en vraag hen te stemmen op x-datum. Uiteraard zullen de kandidaten hun collega’s ook stimuleren om te stemmen, maar verzuim als or niet om de achterban uit te nodigen. Vaak gaat dit ‘automatisch’ via de uitnodiging om digitaal te stemmen.
Denk ook aan de traditionele oproep via nieuwsbrief, publicatiebord, bij het werkoverleg of poster. Een succesvolle campagne ontstaat door een mix van middelen om iedereen te bereiken.
Carla de Bont is senior adviseur bij OR Consultancy
Lees ook:
- Verkiezingen organiseren voor de ondernemingsraad, alles op een rij
- Verkiezingen voor de or, maar geen kandidaten
- Moet een or zonder quorum verkiezingen houden?
Het boek Or en verkiezingen bevat informatie die je helpt bij het organiseren van or-verkiezingen.
Er wordt uitgebreid stilgestaan bij het juridisch kader en de verschillende fasen van de verkiezingen.
Geef een antwoord