OR en vakbond niet blij met aanbesteding

7

Het stadsgewest Haaglanden heeft het busvervoer voor Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg uitbesteed aan HTM en Qbuzz. Zowel de ondernemingsraad van HTM als de vakbond is hier niet blij mee.

OR-voorzitter Leo Donk stelt dat de aanbesteding grote gevolgen heeft voor de werknemers. De medewerkers gaan naar een dochterbedrijf van de HTM en krijgen daar een ander arbeidscontract, zo meldt hij aan Stadsomroep Den Haag. In de nieuwe onderneming heeft HTM het niet meer alleen voor het zeggen en dit noemt Donk een probleem.
Eric Vermeulen, bestuurder bij vakbond Abvakabo FNV noemt de aanbesteding ‘verschrikkelijk’. Het huidige HTM-personeel heeft zich met hand en tand verzet tegen de aanbesteding en vreest nu geen goed product meer te kunnen leveren. ‘Ook zijn ze als de dood voor hun werkgelegenheid op termijn, nu een bedrijf als Qbuzz erbij wordt betrokken’, stelt Vermeulen verder.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Over Auteur

Redactie ORnet

De redactie van ORnet zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van van innovatieve, inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over OR gerelateerde onderwerpen.

7 reacties

  1. J.H. Stam op

    Die verschrikkelijke VVD met zijn markwerking, verziekt alles voor werkend Nederland dus ook het openbaar vervoer. Het is een brij aan het worden waar de reiziger geen doorzicht meer in heeft. Voor die verschrikkelijke VVD telt alleen geld,geld en nog eens geld. Denk na op wie je stemt.

  2. Helemaal mee eens, Stam!
    Heel werkend Nederland gaat naar de sodemieter als gevolg van marktwerking (lees: geldverspilling…) en bureaucratische regelgeving en wat er allemaal nog op ons afkomt….
    Was het maar vast september; ik kan niet wachten om te stemmen..!

  3. Het spijt me. Het personeel houdt gewoon zijn CAO. Zo staat dat in de wet! Dus waar die OR-voorzitter andere arbeidscontracten vandaan haalt, weet ik niet. Iedereen in het OV-wereledje weet dat er vanaf de jaren zestig (vorie eeuw) gesmeten is met geld. En dat is geld van u en mij. Ook geld van de zogenaamde hardwerkende HTM-er. En tot 10 jaar geleden ging dat geld niet op aan bonussen of zo. Nee HTM-ers, kijk naar u zelf. Bussen die 25% duurder waren dan bij andere stadsvervoerbedrijven! En ze zijn niet eens beter. Geblunder met de stallingverbouwing voor de aardgasbussen. Kom op! Ik was ZEER links en nu gewoon links, maar hier (andere OV en steden ook) was marktwerking hard nodig!

  4. Sorry Henk, maar nu moet ik je toch corrigeren. Die blunder met de verbouwing van de stalling kan je op het conto schrijven van gemeente en brandweer. Ten eerste zijn die aardgasbussen opgedrongen door het Stadsgewest en ten tweede was de stalling en tankinstallatie goedgekeurd door gemeente en brandweer. Dat zij daarna alsnog problemen zagen is niet aan de HTM te danken.
    En duurdere bussen? Tja, ze zijn nu eenmaal confortabeler voor reiziger en chauffeur. Wat is daar mis mee?

  5. De HTM bussen zijn extreem duur en zeker niet comfortabeler. Ga eens buiten Den Haag kijken. Dat gevalletje stalling ligt echt h??l anders. Gewoon een HTM-blunder. Het waren maar twee voorbeelden. Weet je ook nog van het verkeerde alingement in het Randstadspoor. Ik kan nog uren doorgaan. In Den Haag OV zal markterking een zegen zijn.

  6. Nou Ko, je begrijpt er echt helemaal niets van, zoals appie je al probeerde uit te leggen bussen zijn opgedrongen door SGH en de problematiek rond de stalling is het machtsspelletje tussen de brandweer en de gemeente. HTM voert slechts uit, meer niet.

Reageer