Waar moet een ondernemingsraad op letten als hij een schriftelijke enquête onder de achterban gaat houden? Voor het opstellen en uitvoeren van een enquête onder de achterban hebben we een aantal aandachtspunten opgesteld.
– Bezinning. Is dit onderwerp een enquête waard en leeft het onderwerp voldoende onder de achterban? Een enquête levert veel werk op en moet in verband met ‘enquêtemoeheid’ niet te vaak worden gehouden.
– Korte, kernachtige en heldere vragen. Hoe minder, hoe beter. Open vraag naar suggesties of niet gestelde vragen aan het slot. Eventueel uitproberen op kleine groep.
– Anoniem houden, maar zonodig wel relevante informatie vragen over de invuller, bijvoorbeeld over de werkafdeling.
– Kennisgeving aan de bestuurder vóór de enquête wordt verspreid.
– Aanbieden met uitleg over het doel en het voorgenomen vervolg.
– Tijd investeren in het ophalen van ingevulde vragenlijsten
– Snelle verwerking van de opbrengst en rapportage daarvan aan de achterban.
– Gebruik maken van de opbrengst en de achterban informeren over het bereikte resultaat.
– Korte, kernachtige en heldere vragen. Hoe minder, hoe beter. Open vraag naar suggesties of niet gestelde vragen aan het slot. Eventueel uitproberen op kleine groep.
– Anoniem houden, maar zonodig wel relevante informatie vragen over de invuller, bijvoorbeeld over de werkafdeling.
– Kennisgeving aan de bestuurder vóór de enquête wordt verspreid.
– Aanbieden met uitleg over het doel en het voorgenomen vervolg.
– Tijd investeren in het ophalen van ingevulde vragenlijsten
– Snelle verwerking van de opbrengst en rapportage daarvan aan de achterban.
– Gebruik maken van de opbrengst en de achterban informeren over het bereikte resultaat.
Zie ook:
Geef een antwoord