Sociale media bieden geweldige kansen om de dialoog met de achterban te bevorderen. Voor de COR van de Nationale Politie is social media erg belangrijk in de communicatie met de achterban. Jan Peters vertelt hierover. Hij is lid van het dagelijks bestuur en onder andere verantwoordelijk voor de communicatie.
‘Steeds meer collega’s gebruiken social media. Het is een hele directe manier om collega’s te voorzien van informatie en ze te prikkelen met ons mee te denken. Wij gebruiken Facebook en het Twitteraccount @corpolitie. De collega’s kunnen ook via onze site www.corpolitie.nl bij onze Facebook pagina komen, ons Twitteraccount volgen en zelfs onze YouTube filmpjes zien.’
Welke kansen biedt social media in de communicatie met de achterban?
‘Het biedt kansen om snel met elkaar van gedachten te wisselen. Daarnaast sluit je goed aan bij de belevingswereld van jongere collega’s die veel gebruikmaken van social media en de Smartphone. We zien hier wel een stijgende lijn in leeftijd. We bereiken dus steeds meer collega’s. Ze hoeven nu geen pagina’s vol met informatie meer te lezen en kunnen door social media informatie tot zich nemen die kort en krachtig is.’
Praktijkvoorbeeld
Peters geeft een praktijkvoorbeeld over het inzetten van social media tijdens een overlegvergadering met de korpschef. ‘Eén keer per maand hebben we zo’n overlegvergadering. Veel collega’s zijn nieuwsgierig wat er speelt en wat er besproken wordt tussen de korpschef en de COR.
Via social media meld ik dan bijvoorbeeld dat het overleg is gestart, wat de onderwerpen zijn, dat de korpschef zijn belevingen vertelt in deze roerige tijd rondom de Nationale Politie. Ik plaats er een foto bij, althans als het op dat moment gepast is om een foto te maken. De collega’s hebben dan een beeld hoe de setting eruitziet. Ik roep mensen op om vragen te stellen of om opmerkingen te maken.
Op deze manier trekken we het gordijn open en betrekken we mensen van buiten de vergadering rechtstreeks bij de overlegvergadering. Een wijkagent had bijvoorbeeld een inhoudelijke vraag over een onderwerp dat op de agenda stond omdat ik deze via Twitter had verspreid. De wijkagent kreeg binnen tien minuten een antwoord op zijn vraag. Hij weet meteen van de hoed en de rand en is tevreden. We willen dat collega’s goed geïnformeerd zijn en blijven. Daar doen we het ten slotte voor.’
Groei
‘Het inzetten van social media om met de achterban te communiceren groeit,’ vertelt Peters. ‘De Nationale Politie en de COR zijn nog jong. We zijn druk bezig om ze meer op de kaart te zetten. We willen dat zoveel mogelijk collega’s van ons bestaan weten en ons weten te vinden. Wij enthousiasmeren de leden van de COR om zaken te retweeten, te posten en te liken.
De COR-leden komen uit de ondernemingsraden van de eenheden. We willen dat de olievlekwerking vanuit die leden over 65.000 collega’s zo groot mogelijk is zodat wij iedereen snel, goed en volledig kunnen informeren. We merken dat als wij via social media de juiste zaken aanstippen en recent nieuws plaatsen, we collega’s verleiden om het account van de COR te volgen en regelmatig te kijken waar de leden van onze personeelsvertegenwoordiging mee bezig zijn.’
Lees ook: Communicatie met achterban
Geef een antwoord