Het is te duur en mogelijk slecht voor de gezondheid van de medewerkers. Als het aan de ondernemingsraad van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET lig, komt er geen nachtmetro tussen Rotterdam en Den Haag.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag wil na de zomer onderzoeken of het technisch en financieel haalbaar is om metrolijn E ook ’s nachts te laten rijden. De or heeft volgens Den Haag FM alvast een voorschot genomen op zijn advies. De ondernemingsraad vreest dat de nachtmetro te duur zal zijn. Bovendien maakt de or zich zorgen over de gezondheid van de werknemers die ’s nachts moeten werken.
Risico’s nachtwerk
Er zijn verschillende gezondheidsklachten die worden gelinkt aan nachtwerk. De verstoring van het dag- en nachtritme kan leiden tot slapeloosheid, hart- en vaatziekten, stress en depressies. Onderzoeken linken nachtdiensten ook aan diabetes en zelfs aan kanker.
Advies ondernemingsraad
In een adviesaanvraag moet de ondernemer de or laten weten welke maatregelen hij zal nemen in verband met de gevolgen van een voorgenomen besluit. RET hoeft het advies van de ondernemingsraad niet over te nemen. Wel moet hij zijn besluit goed motiveren en nogmaals aangeven wat hij gaat doen om de gevolgen van het besluit voor de werknemers te matigen.
Indien het besluit van de ondernemer niet overeenstemt met het advies van de or, treedt de opschortingstermijn in werking. Dat betekent dat de ondernemer zijn besluit pas een maand nadat hij de or schriftelijk op de hoogte heeft gesteld mag uitvoeren. Doet hij dat toch eerder, dan is hij overigens niet strafbaar.
Op WOR in de praktijk vind je alles wat je moet weten over het adviesrecht
Nachtmetro
Mocht de ondernemingsraad van RET positief advies uitbrengen en het onderzoek geen belemmeringen aan de dag leggen, dan kan de nachtmetro in 2018 rijden.
Tip! Werk samen aan een oplossing. Je leert er meer over tijdens de workshop Oplossingsgericht adviseren
Klik hier voor het volledige programma van de OR informatie Workshopdagen
Geef een antwoord