Bedrijfsartsen moeten volgens de nieuwe Arbowet vanaf 1 juli 2017, beter dan eerder het geval was, in de gelegenheid worden gesteld om beroepsziekten te onderzoeken en te melden bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvB).
In het basiscontract, dat werkgevers vanaf 1 juli verplicht moeten afsluiten – staat dat expliciet vermeld. Het signaleren en melden van beroepsziekten hoort al bij de taken van de bedrijfsarts.
Het basiscontract stelt dat de bedrijfsarts de tijd en de mogelijkheden moet hebben om beroepsziekten te kunnen vaststellen (opsporen, onderkennen, diagnosticeren) en te kunnen melden aan het NCvB.
De bedrijfsarts heeft ook expliciet de taak de werkgever te adviseren over preventieve maatregelen.
Beroepsziekte: checklist in 6 stappen
Ook voor de ondernemingsraad is het van belang te weten welke aspecten de bedrijfsarts in kaart dient te brengen bij het vermoeden van een beroepsziekte. Volgens het NCvB kan de arts een checklist volgen opgedeeld in zes stappen. Die houden het volgende in:
- Vaststellen van de aandoening/ziekte
- Vaststellen van de relatie met werk
- Vaststellen van de aard en het niveau van de oorzakelijke blootstelling
- Nagaan van andere mogelijke verklaringen en de rol van individuele gevoeligheid
- Concluderen en melden
- Preventieve maatregelen en interventies inzetten en evalueren
Zie ook: NCvB, checklists per stap om beroepsziekten vast te stellen
De ondernemingsraad heeft instemmingsrecht over het contract met de bedrijfsarts. Lees meer over de rol van de ondernemingsraad en van de bedrijfsarts in de Arbowet-checklist voor de ondernemingsraad.
Lees ook:
- Overzicht van artikelen over de nieuwe Arbowet in: Nieuwe Arbowet sinds 1 juli volledig in werking
Whitepaper: De vernieuwde Arbowet
Download gratis de whitepaper De vernieuwde Arbowet
Opleiding: De nieuwe Arbowet in jouw praktijk
Met jouw ondernemingsraad in één dag weer helemaal up-to-date met arbozaken.
De nieuwe Arbowet in jouw praktijk
Geef een antwoord