De ondernemingsraad van gas- en stroomnetbeheerder Stedin heeft als eerste or in Nederland het SER-strategiespel De Koerskaart in gebruik genomen. De Koerskaart is een nieuw hulpmiddel voor medezeggenschapsorganen om snel en gestructureerd strategie en prioriteiten te bepalen.
De Koerskaart is ontwikkeld door de Sociaal-Economische Raad (SER), samen met adviescentrum voor cocreatie De Koers. De SER stelt de kaart gratis ter beschikking, op voorwaarde dat de ondernemingsraden die er mee werken hun bevindingen terugkoppelen aan de SER. De raad hoopt daarmee de kwaliteit van de medezeggenschap te verbeteren.
In twee uur tijd speerpunten bepalen
De Koerskaart, in feite een kaart van posterformaat voor op tafel, vervangt een eventuele externe gespreksbegeleider. Aan de hand van de kaart bepalen or-leden in circa twee uur tijd via negen stappen een aantal speerpunten en gerichte acties.
De kaart behandelt een flink aantal thema’s, waaronder individuele competenties en scholing, en richt zich ook nadrukkelijk op het betrekken van alle stakeholders.
Volgens Sietse Rauwerdink, een van de ontwerpers van de Koerskaart, voelen de or-leden zich door de onderlinge dialoog, de besproken stappen en de uiteindelijk geformuleerde actiepunten meer eigenaar van hun strategieproces. De goed in beeld gekregen prioriteiten moeten vervolgens leiden tot een betere uitvoering van de actiepunten.
Ook voor nieuwe ondernemingsraden
De eerste Koerskaart is afgelopen donderdag uitgereikt aan de (netwerkende) ondernemingsraad van Stedin. Ondernemingsraden met nieuwe, nog onervaren leden kunnen volgens de SER zeker ook aan de slag met de kaart, maar hen wordt wel aangeraden dan toch eerst begeleiding te vragen van een ambtelijk secretaris of een ervaren or-lid.
De Koerskaart is ontwikkeld met behulp van or-leden, bestuurders, opleiders en wetenschappers.
Lees ook:
Geef een antwoord