Digitale communicatie heeft ons veel goeds gebracht, maar is ook een bron van stress. Een goed middel tegen digitale stress is simpelweg het maken van duidelijke afspraken. Thuis, op de werkvloer, en binnen de ondernemingsraad.
De enige synchrone digitale communicatievormen zijn facetime en bellen. De rest is a-synchroon. Stress ontstaat doordat de meesten van ons synchrone verwachtingen hebben van a-synchrone middelen: we willen nú antwoord op onze mail, terwijl een mail niet bedoeld is voor directe respons.
Wat zit daar achter? Simpel, een kwestie van gewoonte. Zijn we ons daarvan bewust, dan moet de handeling van het onbewuste naar het bewuste deel van ons brein. Niet makkelijk, maar het kan wel.
5 tips voor stressvrij digitaal werken
Digital detox specialist Christine Wittoeck geeft 5 tips voor stressvrij digitaal communiceren. Met ook nog een bonus-tip.
Tip 1: hanteer e-mail etiquette
Bedenk eerst of mail het juiste communicatiemiddel is voor uw doel. Zo ja, houd het dan kort. Stuur uw mail alleen naar echte betrokkenen, gebruik nooit reply all. Houd het aantal mensen in de cc beperkt. Let op: van iemand in de cc wordt geen actie verwacht.
Zet kort relevante info in de onderwerpregel. Of zet uw korte boodschap alleen daar, met erachter: End of Message. Dan kunt u de mail achterwege laten. Erg effectief bij korte, zakelijke mededelingen.
Tip 2: zet alle meldingen uit
Visueel of auditief, maakt niet uit. Zet ze uit. Grotere stoorzenders bestaan bijna niet. Toch per se iets aan? Ook hier geldt weer: kies bewust.
Tip 3: elimineer stoorzenders
Dus doe één ding tegelijk. Zoek een rustige werkplek op voor de momenten dat u geconcentreerd wilt werken en laat uw omgeving dit weten.
Tip 4: koop een wekker
Stop één uur voor het slapengaan alle schermgebruik. Dus geen iPhone als wekker naast het bed. Want van de wekker stellen komt e-mails lezen en Facebook checken. Voor u het weet ligt u een half uur later in bed dan u van plan was.
Tip 5: plan je eigen tijd
Neem die middagpauze, blijf niet achter uw beeldscherm zitten eten. Plan uw e-mailchecks, kijk niet de hele dag door. En plan op een rustiger werkdag twee uur in waarop u al die kleine taakjes doet die anders steeds blijven liggen. Dat geeft rust in uw hoofd.
Bonustip: moet ik dit nu doen?
Stel u bij elke vraag, opdracht en e-mailbericht deze vraag vijf keer, met de klemtoon steeds op een ander woord. MOET ik dit nu doen? Of is het eigenlijk helemaal niet nodig? Moet IK dit nu doen? Of kan ik het delegeren? Moet ik DIT nu doen? Of gaat iets anders voor? Moet ik dit NU doen? Of kan het ook later? Moet ik dit nu DOEN? Of kunt u het misschien beter laten?
Bron artikel: arbo-online.nl
Lees ook:
Nog een tip! Wil je optimaal én met plezier digitaal werken, kom dan naar Power OR digitaal.
In één dag alle tips en tricks om slim en aangenaam te werken met digitale tools! Bekijk het programma van deze dag.
Bedankt voor de tips! Dat zal het digitaal werken een stuk aangenamer maken