Ondernemingsraden van 17 grote Nederlandse bedrijven uit de industriële sector vrezen dat een CO2-belasting of ‘Klavertaks’ hun bedrijven ‘direct in de rode cijfers kan storten waardoor onze banen verdwijnen’. Dat schrijven de ondernemingsraden in een open brief aan de lijsttrekkers van de verkiezingen voor de Provinciale Staten.
In de open brief, gepubliceerd in de Volkskrant, schrijven de ondernemingsraden het niet terecht te vinden dat zij worden weggezet als ‘de grote vervuilers’. De brief is ondertekend door de ondernemingsraden van onder meer Esso, Shell en BP, chemiebedrijf Dow en Tata Steel.
(Update) Het kabinet maakte eerder duidelijk niets te zien in de voorgestelde CO2-taks van GroenLinks. Maar de kabinetsplannen zijn inmiddels bijgesteld. Premier Rutte meldde woensdag 13 maart dat er een ‘verstandige’ heffing komt voor bedrijven op de uitstoot van het schadelijke CO2. De hoogte van de heffing wordt in april gepresenteerd.
‘Werknemersbelang en bedrijfsbelang komen zwaar onder druk’
‘Als ondernemingsraden hebben wij de taak zowel het werknemersbelang als het bedrijfsbelang voor ogen te houden. Door de richting waar de discussie nu naar toe gaat, komen beide belangen zwaar onder druk en dat is voor ons onacceptabel. Dat is dan ook de reden dat ook wij ons willen mengen in deze discussie’, zo schrijven de raden.
Directievoorzitter Theo Henrar van Tata Steel zei vorige week dat Tata Steel de deuren zal moeten sluiten als er een CO2-taks komt. Als de door Jesse Klaver van GroenLinks voorgestelde CO2-taks werkelijkheid wordt, zal dat Tata een bedrag tot 2 miljard euro aan belasting gaan kosten, volgens Henrar. ‘Dan zijn we technisch failliet.’
Klaver is ‘levensgevaarlijk bezig’
Het voorstel van Klaver houdt in dat bedrijven vanaf 2020 25 euro per ton uitgestoten CO2 moeten gaan betalen. Dat bedrag loopt volgens het voorstel op tot 200 euro per ton CO2 in 2050. Voorzitter Hans de Boer van werkgeversorganisatie VNO-NCW is van mening dat Jesse Klaver met zijn voornemen ‘levensgevaarlijk bezig is.’
De ondernemingsraden gaan in hun open brief niet zo ver, maar dringen er bij politici op aan dat ondersteuning van de overheid nodig is als bedrijven sneller willen verduurzamen dan de rest van Europa. ‘Zodat we én duurzamer worden, én concurrerend blijven. Onze bedrijven investeren voortdurend, maar u moet ook begrijpen dat ambitieuze CO2-reducerende investeringen in de honderden miljoenen en soms zelfs in de miljarden lopen. Dat zijn bedragen die zich niet in vijf jaar terug laten verdienen. Het klimaatakkoord geeft daarvoor ruimte en daarom ondersteunen wij dit.’
‘Wij voelen een grote verantwoordelijkheid’
De ondernemingsraden schrijven dat CO2-reductie en verduurzaming hun bedrijven ook aan het hart gaat. ‘Sterker nog, omdat onze fabrieken veel CO2 uitstoten, voelen wij een grote verantwoordelijkheid. Juist daarom zijn wij, ver van politiek Den Haag waar er vooral over klimaat gepraat wordt, dagelijks bezig met nieuwe oplossingen.’
‘Wij hebben laten zien dat door steeds betere, steeds duurzamere productieprocessen onze Nederlandse fabrieken nu al behoren tot de Europese en wereldtop. Wij willen daar mee door gaan, maar hebben daarvoor uw steun nodig.’
‘In het slechtste geval verdwijnen onze banen’
De ondernemingsraden zeggen zich ‘natuurlijk zorgen te maken’ over voorstellen voor CO2-belastingen op de industrie, ‘als geen enkel ander Europees land die overweegt, laat staan heeft. In het slechtste geval storten dat soort belastingen onze fabrieken direct in de rode cijfers, verdwijnen onze banen en importeren we straks staal, benzine of chemie uit landen die minder ambitieus zijn met maatregelen op het gebied van klimaat en broeikasgasemissiereductie. U mag één keer raden of dat beter zal zijn voor het klimaat.’
‘De komende weken zal de verkiezingscampagne natuurlijk over klimaat en CO2-reductie gaan, maar wij vragen u geen politiek te bedrijven met onze banen. Waarom én onze banen op de tocht zetten én het klimaat niet helpen met een klimaatbelasting? U hoeft niet te kiezen tussen dominee en koopman. Het lijkt ons veel logischer en verstandiger te pleiten voor een slim klimaatbeleid dat wel rekening houdt met onze banen en onze gezinnen die daar van afhankelijk zijn.’
Greenpeace: bijdrage nodig van alle sectoren
Greenpeace zegt in een reactie op de brief dat van alle sectoren en dus ook van de industrie een bijdrage nodig is om de uitstoot omlaag te krijgen. ‘Een beperkte CO2-heffing die de industrie vervolgens zelf kan gebruiken om te vergroenen is daarvoor de meest eerlijke en uitvoerbare methode. De transitie zal juist veel banen opleveren: de beste business-case is Nederland beschermen tegen klimaatverandering’, aldus de milieuorganisatie.
De open brief is ondertekend door de ondernemingsraden van Esso/ExxonMobil, Tata Steel Nederland, Zeeland Refinery, Dow Benelux, OCI Nitrogen, BP Raffinaderij Rotterdam, Yara Sluiskil, Sabic Limburg, Trinseo Netherlands BV, Indorama Ventures Europe, Gunvor Petroleum Rotterdam BV, Air Products Nederland BV, Shell Raffinaderij Pernis, Shell Chemie Moerdijk, Kemira Rotterdam BV, Lyondellbasell en Nouryon.
Lees ook:
- Grip krijgen op VGWM-beleid; praktische tips voor de or
- Stimuleringsplicht invullen? Stel een VGWM-commissie in
De opleiding Or & VGWM zet de echte veranderingen in de Arbowet helder voor je op een rij. Zo krijg je goed inzicht in de positie van de or en de VGWM-commissie als het gaat om het arbobeleid.
Geef een reactie