Er is geen officieel beleid geformuleerd over het opleidingsplan van de organisatie. Wat kunnen we als ondernemingsraad doen om hier meer proactief mee aan de slag te kunnen gaan? Hoe kunnen we in een eerder stadium meegenomen worden in processen?
In het kader van een proactieve ondernemingsraad volgen hier enkele voorbeelden van mogelijke acties wat betreft een opleidingsregeling:
- Laat de bestuurder, in het kader van het informatierecht, op korte termijn inzicht geven in de huidige gang van zaken rond scholing door een weergave van de gangbare praktijken;
- neem deze gang van zaken als uitgangspunt voor een bespreking tussen or en bestuur, om samen tot een echte regeling te komen die ter instemming voorgelegd wordt aan de or. Or en bestuurder kunnen elk aangeven wat ze wel en niet van de huidige praktijk willen terugzien in een (nieuwe) schriftelijke regeling;
- de or kan hier ook de eigen achterban een rol geven: wat vinden de medewerkers belangrijk in een regeling?
Dit kun je meenemen in een formeel initiatiefvoorstel van de ondernemingsraad.
- Bovenstaande vraag is beantwoord via de gratis vragenservice van ORnet, mede mogelijk gemaakt door het CAOP. Heb je ook een vraag? Ga naar de vragenservice.
Lees ook:
Opleiding Proactieve or: kiezen voor meer invloed
Met een proactieve aanpak bereik je je doelen. Volg de 1-daagse opleiding De proactieve or: kiezen voor meer invloed.
Geef een reactie