Ondernemingsraden vergrijzen, zo blijkt uit allerlei onderzoeken. Met meer jonge mensen haal je frisse ideeën binnen. Hoe krijgt de ondernemingsraad jongeren beter betrokken bij de medezeggenschap?
Door Wanne van den Bijllaardt
Met meer jongeren in de gelederen wordt de ondernemingsraad representatiever. En de invalshoek van waaruit de or denkt kan minder eenzijdig worden. Maar hoe krijgt de or jongeren betrokken bij de medezeggenschap? Deze tips helpen hierbij.
Hoe komt de or over? Als een groepje stoffige oude mannen?
1: Sta eens stil bij het imago van jullie raad. Hoe komt de or over? Wordt de or gezien als een groepje stoffige oude mannen die veel vergaderen, of valt het beeld wel mee? Je kunt een enquête houden of interviews afnemen met jongeren.
Inventariseer wat jongeren willen
2: Inventariseer als ondernemingsraad wat jongeren willen, en kijk dan wat de or voor hen kan betekenen. Als je niet openstaat voor nieuwe frisse ideeën, dan is dat voor jongeren een drempel om mee te doen met de or.
Ontwikkelen en netwerken
3: Jongeren staan aan het begin van hun loopbaan en willen zich graag ontwikkelen. De ondernemingsraad heeft scholingsrecht dat mogelijk interessant is voor jongeren. Ze voelen zich vaak wel betrokken bij de organisatie en kijken niet alleen naar hun eigen carrière. Het opbouwen van een netwerk speelt hierbij een rol.
De or staat midden in de organisatie en heeft contact met veel mensen van alle afdelingen. Benadruk deze punten als je jongeren spreekt over de or.
-
- Tip! Volg tijdens de digitale Landelijke Or-dagen op 25 en 26 november (thema: kracht en invloed) de sessie: Hoe trek je jongeren voor je or?
Zoek jongeren actief op
4: Steek er tijd in om jongeren actief op te zoeken. Inventariseer hoeveel jongeren er in jouw organisatie werken en kijk hoe je ze kunt bereiken. Vergeet ook de flexwerkers en de tijdelijke krachten niet. Misschien wil de afdeling personeelszaken wel helpen met het in kaart brengen van de jonge doelgroep.
Interesses van jongeren
5: Als je echt meer betrokkenheid van jongeren wilt, dan spreekt het voor zich dat de ondernemingsraad zich verdiept in de interessegebieden van de jongeren. Onderwerpen als kinderopvang of het loopbaanbeleid spreken hen eerder aan dan de pensioenregeling.
Bied korte activiteiten
6: Het lukt vaak niet om jongeren in de ondernemingsraad te krijgen. Ze willen liever kortere activiteiten doen dan zich langdurig binden. Probeer ze te strikken met taken die aantrekkelijk voor hen zijn. Voorbeelden hiervan zijn het maken van or-pagina’s op intranet of de organisatie van een debat in de kantine.
Houd rekening met tijdgebrek
7: De twintigers en dertigers hebben vaak weinig tijd. Ze zijn bezig met hun loopbaan en wellicht met kinderen krijgen. Tijdgebrek weerhoudt veel jongeren zich verkiesbaar te stellen voor de ondernemingsraad. Zorg ervoor dat het aantal uren voor leden van de ondernemingsraad goed met de bestuurder is geregeld.
Commissie of themawerkgroep
8: Als jongeren twijfelen om zich verkiesbaar te stellen voor de or, dan kun je ze vragen of ze in een commissie of in een themawerkgroep zitting willen nemen. Dat is overzichtelijk en laagdrempelig. Ze kunnen dan gericht aan de slag gaan met een concreet onderwerp zoals personeelsbeleid of het verbeteren van arbeidsomstandigheden.
Spreek hun taal
9: Spreek de taal van jonge mensen. Om hier een beeld van te krijgen, kun je dit navragen bij jongeren uit je omgeving.
Lees ook: Wil je meer jongeren in de or? Spreek ze aan in hun eigen taal
Tijd en energie
10: Verjongen kost tijd en energie, maar het kan de or veel nieuwe ideeën en invalshoeken opleveren.
Wanne van den Bijllaardt is opleidingscoördinator van OR Academy.
Lees ook:
- Jongeren betrekken bij de or? Goed voorbeeld doet volgen
- Wil je meer jongeren in de or? Spreek ze aan in hun eigen taal
- Podcasts over jongeren en medezeggenschap
De digitale Landelijke Or-dagen op 25 en 26 november
Met onder meer de sessie: Hoe trek je jongeren voor je or? De digitale Landelijke Or-dagen hebben dit jaar als thema: kracht en invloed.
Hoe creëer je als or meer invloed op de besluitvorming in deze roerige tijden? Hoe overtuig je met meer impact?
Geef een antwoord