Net iets meer dan 1 werknemer op elke 5 voelt zich door zijn werkgever onder druk gezet om ook buiten werktijd bereikbaar te zijn voor werkgerelateerde vragen. Dit blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet onder 1.082 Nederlandse medewerkers in loondienst.
Niet alleen voelt 21 procent de druk van zijn of haar werkgever om bereikbaar te zijn buiten werktijden. Ook laat 24 procent van de medewerkers weten dat hun werkgever verwacht dat ze zakelijke mailtjes en telefoontjes buiten werktijd beantwoorden. En onderling verwacht 15 procent van zijn of haar collega’s dat ze buiten werktijd reageren op de e-mails die aan hen gericht zijn.
- Tip! De Arbowet geeft ondernemingsraden veel vrijheden om passende maatregelen voor te stellen op veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu in je eigen organisatie. Ontdek wat wel en niet kan tijdens de ééndaagse opleiding OR & VGWM op 2 december 2021.
Ruim een kwart van de ondervraagden (28%) zou willen dat het buiten werktijd niet mogelijk is om de zakelijke e-mail te checken. Bijvoorbeeld door de server af te sluiten. Verder checkt 69 procent weleens zakelijke e-mail op dagen dat ze officieel vrij zijn, bijvoorbeeld tijdens een vakantie.
Een ‘recht op onbereikbaarheid’?
De afgelopen jaren is het gebruik van mobiele apparatuur onmisbaar geworden in het werk. Hierdoor is het aantal werkgerelateerde berichten buiten werktijd fors gestegen. Wettelijk zijn er geen regels over bereikbaarheid vastgesteld. Momenteel ligt een wetsvoorstel in de Tweede Kamer met de werktitel ‘Wet op het recht op onbereikbaarheid’. Deze wet geeft werknemers geen recht om onbereikbaar te zijn voor hun werkgever.
Wordt de wet aangenomen, dan moeten werkgevers overleggen met hun werknemers over de bereikbaarheid buiten werktijd. In het gesprek moeten werkgever en werknemer onderzoeken of de werkdruk is toegenomen door bereikbaarheid buiten werktijd. Is dat zo, dan moet de werkgever het risico verwerken in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). En passende maatregelen nemen om die werkdruk te verminderen.
Overbelasting voorkomen
Joke van der Velpen, kennismanager Wet- & Regelgeving bij Visma | Raet vindt onbereikbaar zijn voor het werk extra belangrijk voor thuiswerkers. ‘Daarover moeten werkgever en medewerker afspraken maken. Anders lopen werk en privé te veel door elkaar. Dan dreigt de werknemer altijd ‘aan’ te staan voor het werk en ligt een burn-out op de loer. In Nederland hebben we al wet- en regelgeving die moet zorgen dat werknemers veilig en gezond hun werk kunnen doen en tot rust kunnen komen. Zo regelt de Arbeidstijdenwet het maximaal aantal werkuren per week en de minimum lengte van de rusttijden. Met het nieuwe wetsvoorstel zal de werkgever verplicht worden om invulling te geven aan het recht van de medewerker om buiten werktijd onbereikbaar te zijn. Dat past bij het arbo-beleid gericht op voorkoming van mentale overbelasting.’
Werkdruk/werkstress en de rol van de ondernemingsraad
Werkdruk en werkstress zijn een samenspel van factoren die per organisatie en afdeling verschillen. Een ding is wel zeker: als je er niet genoeg aan doet, leidt het tot psychosociale arbeidsbelasting (PSA). En tot burn-outklachten bij één op de zeven werknemers, volgens TNO en CBS. De ondernemingsraad heeft instemmingsrecht op diverse beleidsonderwerpen die PSA kunnen voorkomen of verminderen. Volg de studiedag Werkdruk/werkstress en de rol van de ondernemingsraad op 21 september 2021 en je weet welke wettelijke mogelijkheden de or heeft om psa, werkdruk en werkstress te voorkomen. En ook hoe je het beste kunt inspelen op stressy praktijksituaties.
Geef een antwoord