Duurzaamheid is hot. Ook bij Essent. Maar wat is daarbij de inbreng van de ondernemingsraad? ‘Als energieleverancier moet je het goede voorbeeld geven. Hieraan dragen wij als ondernemingsraad actief bij.’
Gaat het om milieu, klimaat en duurzaamheid dan is er bij Essent de laatste pakweg vijftien jaar veel veranderd. De organisatie had in 2004 nog een eigen netwerk, kolen- en gascentrales. Anno 2021 is het bedrijf onderdeel van het Duitse E.ON en is de core business levering van energie. Daar waar mogelijk is die groen. Bovendien biedt Essent via haar servicepartners zonnepanelen, warmtepompen en isolatie aan haar klanten aan.
Zo duurzaam mogelijk werken
Pascal van Rijsewijk, voorzitter van de ondernemingsraad Essent weet dat niet iedereen deze groene voorzieningen kan betalen. ‘Als energieleverancier balanceer je daarom steeds op een dun koord tussen belangen en mogelijkheden. Ook richting overheid. Wij willen uiteraard honderd procent duurzaam werken, maar het moet wel realiseerbaar en betaalbaar zijn. Binnen de gegeven omstandigheden doet Essent op dit moment wat het kan. Tegelijk proberen we ook de overheid zover te krijgen om bij ons in te stappen. Dan kunnen ook mensen met een kleine beurs meedoen.’
Hoe haak je als ondernemingsraad aan?
‘Wij kijken vooral binnen de eigen organisatie. Essent heeft bijna 3000 medewerkers. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat hun uitstoot, maar ook die van al onze kantoren, zo laag mogelijk is? Daar zijn we al best lang mee bezig. Uit kostenoverwegingen sloten we in 2010 een aantal kantoorlocaties. Dit betekende dat een aantal medewerkers verder moest gaan reizen. Los van de impact op het leven van collega’s beïnvloedde het ook de CO2-uitstoot. De or heeft in dat traject een positief advies uitgebracht. Maar wel op voorwaarde dat medewerkers een gedeelte van de tijd konden thuiswerken. Elke niet gereden kilometer geeft immers een besparing op de uitstoot.’
- Tip! Wat valt er precies onder adviesrecht en instemmingsrecht? Met de Verdiepingscursus Advies- en instemmingsrecht op 11 november 2021 weet je dat veel sneller. Ook heb je dan duidelijker voor ogen wat het voorgenomen besluit exact inhoudt en welke gevolgen dat voor de werknemers heeft.
Wat was de vervolgstap?
‘Aanpak van ons leasewagenpark. In 2017 gingen we met de werkgever aan tafel. Rond die tijd kwamen de eerste hybride en volledig elektrische auto’s op de markt. Als ondernemingsraad vroegen wij ons af of wij niet eens naar ons leasewagenpark moesten kijken. Buitendienstmedewerkers reden nog in een benzine- of dieselauto. Wij stelden in het overleg met de bestuurder voor om over te stappen naar een groen leasebeleid. We waren recent onderdeel geworden van RWE, ons vorige moederbedrijf. Als ondernemingsraad van Essent waren wij ook vertegenwoordigd in de Europese ondernemingsraad. We hebben toen de CEO van RWE, ook een Nederlander, benaderd, en hem verteld waarmee wij in Nederland bezig waren. Hij heeft het idee omarmd. Met als gevolg dat medewerkers van alle dochterbedrijven in heel Europa in eerste instantie in hybride, en later in elektrische leaseauto’s gingen rijden. Dat is initiatief van onze ondernemingsraad geweest.’
Lees ook:
We moeten de transitie kunnen maken
En toen kwam corona…
‘Sinds 2010 was de richtlijn al dat medewerkers twee tot drie dagen per week thuis konden werken. Toen corona uitbrak was het voor ons dus gewoon een kwestie van een knop omzetten. Waarna iedereen, zonder problemen, fulltime thuis ging werken. Onze managers hoefden er niet aan te wennen dat ze hun medewerkers niet meer zagen. Bovendien hadden alle collega’s de tools om thuis te werken. Ook dat heeft ons tijdens de corona enorm geholpen.’
Een energietransitie slaagt pas echt als iedereen mee kan doen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat in het overleg met de bestuurder permanent op de agenda?
‘Aan dit thema besteden we in het overleg met de bestuurder aandacht. Iedereen bij Essent vindt duurzaamheid belangrijk; het zit als het ware in ons DNA. Maar bij ons speelt ook altijd het kostenaspect mee. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de klant. Het moet allemaal wel te betalen zijn. Het is leuk als je een voorhoede meekrijgt. Maar een energietransitie slaagt pas echt als iedereen mee kan doen. Niettemin voeren we met z’n allen een lastige politieke discussie. Naar mijn smaak gaat het nog te veel om zaken die we moeten opgeven. Kijk naar wat het je oplevert, zou ik willen zeggen. Met de welvaart die we in Nederland hebben en de technische kennis waarover we beschikken, moeten we die transitie gewoon kunnen maken. Zonder dat we ons welzijn moeten opofferen.’
Laadbeurten inplannen
Hoe gaan medewerkers om met duurzame verandering bij Essent?
‘Natuurlijk zijn er ook mensen die veel liever op kantoor zitten of een diesel rijden. Zeker over dat laatste hebben we stevige discussies gevoerd. Zo kan ik me nog goed een gesprek herinneren met een collega die woont in het noorden van het land en regelmatig naar Brussel moest reizen. Toen er nog niet zoveel laadpalen waren had hij steeds de pech dat de laadpalen op weg naar België bezet waren of defect. Dat elektrisch rijden was voor hem gewoon niet te doen. Voor dat soort argumenten zijn we natuurlijk niet doof. Maar zodra de techniek verder is, ruilt ook die collega zijn diesel in voor een elektrische leasewagen.’
Zelf rijd je ook al elektrisch?
‘Jawel, en ik heb nog nooit zo’n fijne wagen gehad. Aan de andere kant is het bereik ervan slechts 200 kilometer. Als je verder wilt moet je dus een laadbeurt inplannen. Maar als het dat dan is… Hetzelfde met mensen die zo verknocht zijn aan vlees: er zijn uitstekende vleesvervangers. Dat verschil proef je nu echt niet meer.’
Geef een antwoord