De ondernemingsraad van KLM is boos op staatscontroleur Jeroen Kremers. Die stelt dat gratis vliegen door KLM-personeel vanuit hun buitenlandse woonplaats naar Schiphol gelijk staat aan belastingontwijking. ‘We doen niet illegaals,’ zegt or-voorzitter Dario Fucci. ‘De reisregeling voor vliegende personeel is conform wetgeving en per cao vastgelegd.’
Onder leiding van staatsagent dr. Jeroen Kremers, oud-topambtenaar en voormalig bankier, loopt een onafhankelijk onderzoek of KLM de afspraken nakomt van de in totaal 6,5 miljard euro staatssteun die de luchtvaartmaatschappij tot nu toe ontving. Het kabinet wil ook weten hoe lang garanties noodzakelijk blijven van 90 procent op de 2,4 miljard euro die bij banken zijn geleend tegen zeer lage rente. Al met al drukt het verdienmodel van de KLM volgens critici steeds zwaarder op Nederlandse samenleving.
- Tip! Hoe hou je invloed op de bedrijfsvoering in deze VUCA-tijden? Diverse workshops tijdens de OR workshopdag op 24 mei 2022 behandelen dat vraagstuk. Zoals: ‘Artikel 24-overleg goed benutten’ door Hans Hautvast. Beter communiceren met de bestuurder en je eigen achterban leer je van Agnes Nibbeling en Hans Hautvast. Stel jouw ideale dag samen door uit 14 workshops de 2 meest passende te kiezen.
‘Ruimhartige woon-werkregeling’
In zijn tweede verslag schopt staatsagent Kremers tegen tal van heilige huisjes over de uitwerking van de coronasteun. Hij stelt dat de KLM aanvullende maatregelen moet treffen om de levensvatbaarheid veilig te stellen. Kremers uit ook kritiek op het ‘faciliteren door KLM van belastingontwijking’ door piloten en cabinepersoneel. Dat vliegt vanuit Spanje, de Antillen of andere woonlanden gratis naar Schiphol om daar aan het werk te gaan. ‘Deze regeling voor woon-werkverkeer is aanmerkelijk ruimhartiger dan die voor werknemers die in Nederland wonen’, aldus Kremers. Het betreft 350 piloten en 330 cabinemedewerkers.
Or en VNV zijn verbolgen
De or van KLM reageert verbolgen op kritiek van Kremers. ‘Het is bijzonder ongepast,’ zegt or-voorzitter Dario Fucci, ‘dat het beeld wordt geschetst dat wij illegaal bezig zouden zijn. Pertinent onjuist. De regeling die voor het vliegend personeel is overeengekomen staat in de cao. Dat er door Kremers zomaar een groep ertussenuit gehaald raakt mij wel. Dat is echt Nederland op zijn smalst.’
In een recent Kamerdebat over staatsdeelname noemde minister Kaag (Financiën) de faciliteiten voor het vliegend personeel ’totaal onwenselijk.’ Maar volgens de vakbond Verenging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) hoort het punt over ‘belastingontwijking, en het oordeel of dit maatschappelijk wel of niet ongepast is, niet thuis in een feitelijke rapportage over overheidsvoorwaarden. Er zijn vaak persoonlijke redenen om in het buitenland te wonen, zoals familiebanden. De KLM heeft ook Belgische piloten die niet in Nederland wonen, maar in België.’ En bovendien draagt KLM de sociale lasten gewoon in Nederland af.’
‘Staatsagent zit op de stoel van de directie’
De or vindt dat Kremers op de stoel van de directie gaat zitten door voor te schrijven wat de KLM de komende jaren moet doen, zoals een extra bezuiniging van 400 miljoen vanaf 2024. Or-voorzitter Fucci: ‘De staatsagent zaait een hoop onrust onder het voltallige personeel, net nu we in coronatijd druk bezig zijn alles weer op de rit te krijgen. Eerst stelt hij in zijn rapportage dat de KLM weliswaar voldoet aan alle voorwaarden voor staatssteun, maar vervolgens wordt dat ondergraven met allerlei oordelen.’
Dit is puur politiek, en heel schadelijk.
‘Kremers treedt met zijn statement over kostenbesparingen en belastingontwijking buiten zijn opdrachtformulering. Hij trekt een heel grote broek aan. Dat is puur politiek, en heel schadelijk. We worden gebruikt als boksbal nadat we al jarenlang salaris ingeleverd hebben om staatssteun te krijgen. Ons verdienmodel is uiterst succesvol voor zowel KLM als de BV Nederland. Als wij door idiote maatregelen niet meer kunnen bieden wat de markt dicteert, wordt het heel lastig om nieuw talent aan te trekken.’ De or nodigt Kremers en Kaag voor een gesprek op korte termijn. ‘We gaan hen een spiegel voorhouden en laten zien welke klappen het personeel al heeft gekregen.’
Lees ook:
- Failliet bij KLM afgewend
- Deeltijders KLM verzetten zich tegen 5 gebroken werkdagen
- Reiskostenvergoeding in coronatijd, hoe zit dat?
Profijt aantonen
Kremers stelt in zijn rapportage dat KLM alles moet doen om zijn ‘license to operate’ te houden. Voor maatschappelijk draagvlak moet de KLM aantonen dat de Nederlandse economie profijt heeft van die blauwe zwaan in de lucht en dat de milieu- en andere overlast wordt teruggedrongen. Deze opgaven stoppen niet als KLM voor 2025 leningen terugbetaalt.
Or in de overheid van morgen
Medezeggenschap binnen de overheid gaat net wat anders dan bij andere organisaties. Denk aan het primaat van de politiek, digitalisering, de spagaat tussen uitvoering en beleid, en de menselijke maat beter zichtbaar maken. Al deze onderwerpen komen op 19 mei 2022 aan bod tijdens de speciale medezeggenschapsdag voor ondernemingsraden bij de overheid. Met bekende sprekers, waaronder Gerardo Kumeling, Kim Spinder en Gijsbert Vonk. Bekijk hier het volledige programma!
Geef een antwoord