Voor abonnees Voorbeeldenquête achterban
Dit voorbeelddocument is bedoeld ter ondersteuning van ondernemingsraden voor bij het opstellen van een voorbeeld enquête voor de achterban.
Dit voorbeelddocument is bedoeld ter ondersteuning van ondernemingsraden voor bij het opstellen van een voorbeeld enquête voor de achterban.
Zowel binnen de ondernemingsraad als in de communicatie met de achterban bieden sociale media veel mogelijkheden. Maar hoe ga je er goed mee om? Waar moet je aan denken? Deze checklist helpt je op weg.
Onze achterban vraagt of de leden ons advies en onze instemming mogen inzien. Mogen wij deze documenten openbaar maken? In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden experts wekelijks een vraag over medezeggenschap.
Or-leden worden regelmatig aangesproken door medewerkers met klachten over hun werkplek. Wat kun je als or-lid het beste doen of laten? In dit artikel bespreken we verschillende soorten klachten en geven we praktische tips.
Is de nieuwsbrief van jullie ondernemingsraad aantrekkelijk voor de achterban? Hoe kun je iemand verleiden daadwerkelijk te lezen? Met behulp van tien aandachtspunten kun je de eigen or-nieuwsbrief beoordelen en beter leesbaar maken.
Wat mag er allemaal in een or-nieuwsbrief staan? En mag de directie onderdelen van de nieuwsbrief schrappen? In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts elke week een medezeggenschapsvraag.
Hoe informeer je collega's op een toegankelijke manier over wat jullie als or allemaal doen? De or-notulen zijn vaak vrij formeel geschreven en moeilijk leesbaar voor de medewerkers. Een eigen nieuwsbrief van de or werkt dan veel beter. Maar, welke voorwaarden stelt de Wor? En hoe zorg je met de ondernemingsraad voor een interessante én heldere nieuwsbrief? Met deze 7 tips helpen we je op weg.
De ondernemingsraad heeft recht op informatie over de eigen organisatie. Zonder dat kun je je werk niet doen. Die informatie kan van de bestuurder komen, maar je kunt ook zelf op zoek gaan. Praat daarvoor met de achterban. Door te netwerken heb je meer voelsprieten in de organisatie en weet je nóg beter wat er speelt. In dit artikel 13 aandachtspunten voor een goed netwerkgesprek.
Het besluitvormingsmodel BOB wordt gebruikt in advies- of instemmingstrajecten. In onze 6-delige serie gaan we dieper in op de veelzijdige toepassingen ervan. In deel 3 bespreken we de rol van BOB in contact met de achterban en hoe je als or zichtbare en zinvolle invloed kunt uitoefenen.
Effectieve communicatie met de achterban is belangrijk voor de ondernemingsraad. Het levert informatie op en versterkt de representativiteit van de or. Deze checklist kan jou als or-lid daarbij helpen.