Vrije ruimte WKR stijgt naar 2%, met een verdere verhoging in 2027: wat de or kan doen

Vrije ruimte WKR stijgt naar 2%, met een verdere verhoging in 2027: wat de or kan doen
Beeld: Shutterstock

Vanaf 1 januari 2025 stijgt de vrije ruimte in de werkkostenregeling (WKR). Dit biedt de ondernemingsraad de mogelijkheid om met de directie te bespreken wat er vanuit die vrije ruimte voor medewerkers gedaan kan worden.

Dat de vrije ruimte in de WKR wordt verruimd, blijkt uit een aangenomen amendement (36602-93) bij het Belastingplan 2025, dat de Tweede Kamer heeft goedgekeurd. De indieners van dit amendement willen het mkb meer fiscale ruimte bieden voor goed werkgeverschap. Daarom wordt de vrije ruimte in de eerste schijf van de werkkostenregeling verhoogd van 1,92% naar 2% in 2025.

Verdere verhoging in 2027

Structureel leidt dit tot een voordeel voor werkgevers van ongeveer € 960 per jaar, waarvan het meeste voordeel bij het mkb ligt. In 2027 wordt de vrije ruimte bovendien verder verhoogd. Voor de loonsom tot € 400.000 stijgt de vrije ruimte van 2% naar 2,16%. Voor het bedrag van de loonsom boven € 400.000 blijft de vrije ruimte 1,18%.

Zie in de onderstaande tabel enkele voorbeelden van hoe de vrije ruimte zich ontwikkelt bij verschillende loonsommen.

Kansen voor de or

De verhoging van de vrije ruimte biedt kansen voor de or om in gesprek te gaan met de werkgever over de besteding van deze ruimte. Denk bijvoorbeeld aan een luxer kerstpakket of eindejaarsfeest, het introduceren van een traktatie met Eid al-Fitr, een hogere bijdrage aan lunchen op de zaak of een hogere vergoeding in het fietsenplan.

Aan de andere kant moet de or zich niet rijk rekenen, aangezien de verhoging bescheiden is. Desondanks kan het een mooie aanleiding zijn om het gesprek aan te gaan over goed werkgeverschap en wat de werkgever voor medewerkers doet of kan doen.

Eerlijk verdelen

Bedenk dat uitgaven binnen de WKR in de regel niet onder advies- of instemmingsrecht vallen. De or kan wel een eigen visie ontwikkelen over het eerlijk en evenredig inzetten van de vrije ruimte, deze toetsen bij de achterban en vervolgens bespreken met de directie.

Het eerlijk en evenredig inzetten van de vrije ruimte gaat nog wel eens mis. Denk bijvoorbeeld aan een personeelsfeest waar niet iedereen naartoe wil of kan, of aan een fietsenplan, terwijl niet iedereen op fietsafstand van de werkplek woont. In zulke gevallen kan getuigen van goed werkgeverschap om medewerkers een keuze te bieden: bijvoorbeeld óf naar het personeelsfeest óf een kerstpakket.


Dit artikel is eerder verschenen op Salarisnet.nl, zusterplatform van Ornet.

Demian van der Reijden

Demian van der Reijden

Hoofdredacteur OR/net & OR/magazine

Demian van der Reijden is sinds februari 2024 hoofdredacteur van OR/net en OR/magazine. Daarnaast is hij voorzitter van de ondernemingsraad van VMN media. Voor zijn overstap naar OR/net en OR/magazine schreef hij als senior redacteur jarenlang over horeca bij vakblad Misset Horeca, ook een uitgave van VMN media.

demianvanderreijden@vmnmedia.nl

Beeld: Shutterstock

Handig overzicht voor iedereen die nieuw is in een ondernemingsraad

Voor alles is een eerste keer, dus ook voor het verkozen worden in de ondernemingsraad. Maar dan? Waar begin je? Wat moet je weten? Wat moet je doen, en wat juist niet? We zetten de belangrijkste zaken voor je op een rij, zodat jij als nieuw or-lid goed van start gaat!

Beeld: Shutterstock

Checklist: zo gaat een commissie of werkgroep effectief aan de slag

De ondernemingsraad kan commissies instellen om onderwerpen en taken beter te verdelen. Daarbij kun je ook andere collega's betrekken bij het or-werk. Maar hoe zorg je dat een commissie effectief aan de slag gaat? Deze checklist helpt je op weg.

Beeld: Shutterstock

Welke onderwerpen moeten we opnemen in een sabbaticalbeleid?

Onze organisatie wil een sabbaticalbeleid invoeren. Maar wat moet daar eigenlijk in staan? In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts elke week een vraag over medezeggenschap.

Beeld: Shutterstock

Model instellingsbesluit vaste commissie sociaal beleid

De commissie Sociaal Beleid heeft als kerntaak het toetsen van de uitvoering van het sociaal beleid van de organisatie. Met dit voorbeelddocument informeer je de bestuurder over de oprichting van deze commissie.

Foto: Shutterstock

9 tips hoe het dagelijks bestuur ervaren or-leden kan boeien en binden

Heb je een or-collega die al jaren in de or zit, maar niet meer zo gemotiveerd lijkt? Of heb je last van een hoog verloop binnen de or? Je bent niet de enige. Tips voor het dagelijks bestuur van de or over het binden en boeien van ervaren or-collega's.

Zo ga je als or om met klachten van de achterban

Zo ga je als or om met klachten van de achterban

Or-leden worden regelmatig aangesproken door medewerkers met klachten over hun werkplek. Wat kun je als or-lid het beste doen of laten? In dit artikel bespreken we verschillende soorten klachten en geven we praktische tips.

Nieuwe arboregelgeving: dit verandert er in 2025

Nieuwe arboregelgeving: dit verandert er in 2025

Kijkend naar de nieuwe arboregelgeving voor 2025, valt vooral op dat er nog veel onzeker is. Dit overzichtsartikel zet de vaststaande en mogelijke wetwijzigingen op een rij. Ook enkele recente aanpassingen in regelgeving, die invloed hebben op 2025, komen aan bod.

Beeld: Shutterstock

Checklist: de or en het sociaal jaarverslag

Organisaties stellen jaarlijks een sociaal jaarverslag op om het sociaal beleid te evalueren. Waar moet de or op letten? Met deze checklist ondersteun je jouw HR-afdeling bij het maken van een (nog beter) sociaal jaarverslag.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.