Het verschil tussen gevoelde en gemeten werkdruk

Het verschil tussen gevoelde en gemeten werkdruk

Werkdruk gaat niet meer weg, constateert Bas Snippert, vooral bij de overheid. En daar komt onvermijdelijk ook werkstress bij kijken. Hoe kunnen we daarmee omgaan? En wat kan de ondernemingsraad doen om het hanteerbaar te maken?

Werkdruk en werkstress nemen op elk vlak toe. Onder meer door de groeiende hoeveelheid werk, informatie en prikkels die werknemers te verwerken krijgen. Combineer dit met toenemende personeelskrapte en de stijgende vraag naar efficiëntie, en het is begrijpelijk dat veel werkende mensen die werkdruk ervaart als (te) belastend. Bas Snippert heeft, als expert op het gebied van stress en vitaliteit, geregeld te maken met vragen vanuit overheidsinstanties over deze kwesties. We stellen hem daarom enkele gerichte vragen over werkdruk, werkstress en wat de medezeggenschap bij de overheid daaraan kan doen.

Waarom hebben werknemers in de overheid meer last van werkdruk en werkstress dan in de meeste andere sectoren?

‘Het unieke van de overheid als werkgever is het politieke speelveld. Eens in de zoveel jaren treden er grote verschuivingen op, die ook van invloed zijn op de organisatie van het werk. De dynamiek die eigen is aan de politiek sijpelt dus als vanzelf door in de organisatie. Met name in de uitvoerende onderdelen is daardoor de werkdruk hoog. Dat komt onder andere doordat medewerkers in de uitvoering minder hulpbronnen – zoals autonomie, regelmogelijkheden of eigen regie ­ ter beschikking hebben om met die werkdruk om te gaan.’

Boze burgers

Snippert geeft een voorbeeld: ‘Stel je werkt bij de afdeling die verkeerboetes int. Dan krijg je om de haverklap te maken met boze of gestreste burgers die het jou persoonlijk kwalijk nemen dat jij beleid uitvoert, terwijl dat beleid politiek bepaald is. Ik zie dat er bij de overheid veel betrokken, integere en gepassioneerde mensen werken, die moeten dealen met pittige verwachtingen van allerlei kanten. De afgelopen decennia hebben zij erg veel veranderingen doorgemaakt in hun werk, zoals de druk om steeds efficiënter te werken. Tel alle grote politieke affaires en crises die zich op hun werkveld afspelen daarbij op. En dan is het makkelijk te begrijpen hoe hun beleving van psychosociale veiligheid in het geding is op hun werk. Dat geldt voor baliemedewerkers van gemeenten tot Tweede Kamerleden.’

Wanneer is die druk objectief en wanneer subjectief?

‘Vanuit organisaties is de vraag: wat kan de werkgever doen en wat ligt er bij de werknemer zelf? Druk en stress zijn subjectief wanneer ze door een enkele persoon zo worden ervaren. Objectief zijn zaken die meetbaar en tastbaar zijn. Wanneer je vijfduizend personen een vragenlijst laat invullen en daarvan ervaren er drieduizend grote werkdruk, dan heb je een objectief cijfer in handen. Objectief is bijvoorbeeld ook een quotum of wettelijke hoeveelheid handelingen die een bepaalde afdeling moet verrichten, doordat overheidsinstanties verplicht zijn wetten uit te voeren.

Het slechte nieuws: werkdruk gaat niet meer weg. Het goede nieuws: onze werkdruk biedt iedereen een gouden kans om haar en zijn vitaliteit te vergroten. Hoe? Dat vertelt Bas Snippert je tijdens zijn keynote ‘Grip op Werkdruk & Werkstress’ op het congres Or in de Overheid, op 30 mei 2023. Bekijk het programma!

Weerbaarder

Wat een enkele persoon hiervan vervolgens ervaart is subjectief. Dezelfde hoeveelheid werk wordt door elk individu weer anders ervaren. Jij neemt het werk ‘s avonds mee naar huis, je collega kan het makkelijk loslaten zodra het vijf uur is. De een is daar kwetsbaarder in, de ander wat weerbaarder. Die subjectieve stress kun je trouwens ook meten met instrumenten zoals een smartwatch.’

Op de aankondiging van het congres Or in de overheid vertel je dat jij ook kansen ziet in die werkdruk en stress. In welk opzicht dan?

‘Kijk, de objectieve werklast kan de werkgever aanpassen, dat is een kwestie van beleid. Wij doen steeds meer virtueel werk. Vroeger kreeg je misschien vijf brieven op een dag waar je op moest reageren. Nu komt er gewoon geen einde aan de stroom e-mails. Die informatiestromen groeien, daar is geen ontkomen aan. We moeten meer werk doen met minder mensen. En daarvoor moet je het werk slimmer inrichten. Maar we zullen ook moeten kijken bij individuen wat we hieraan kunnen doen. Er valt best wat te ontwikkelen aan het zelfregulerend vermogen van medewerkers. Tegelijk zal de werkgever moeten blijven kijken naar de werkstroom en de middelen die de werknemers ter beschikking staan om hiermee om te gaan.’

En welke rol kan de or spelen in dit spanningsveld?

‘Ik zie best veel aanknopingspunten voor een or. Op de eerste plaats kunnen or-leden hun collega’s erop wijzen dat niet alles hun eigen, individuele verantwoordelijkheid is. Ze kunnen op die manier medewerkers beschermen tegen de overweldigende systemen die grote organisaties nu eenmaal zijn. Door te zeggen: het ligt niet allemaal aan jou dat je het werk niet af krijgt, of dat burgers zo boos reageren. Or-leden kunnen ervoor zorgen dat medewerkers de juiste hulpmiddelen krijgen aangereikt om met werkdruk en stress om te gaan. Zij kunnen bij de werkgever nagaan welke tools hiervoor al beschikbaar zijn, en de collega’s hierop wijzen.

Een brug slaan

De andere rol van de or is om regelmatig bij directie en bestuur te checken of zij de juiste vinger aan de pols houden, en weten wat er gaande is onder werknemers. Zij kunnen het verhaal van de werkvloer aan de beleidsmakers overbrengen. Inclusief de subjectieve beleving, de mens achter de cijfers. In die zin kunnen zij een brug slaan tussen het objectieve en het subjectieve. Ik zie dat als een wipwap: de or kan ervoor zorgen dat de blik van de beleidsmakers niet doorslaat naar de objectieve kant maar ook niet naar de subjectieve.’

Lees ook:

Or-lid MET ggz: "Kleine dingen hebben meer impact dan je denkt"

Or-lid MET ggz: "Kleine dingen hebben meer impact dan je denkt"

In de rubriek or-lid aan het woord delen or-leden hun ervaringen en vertellen waar zij tegenaan lopen. Dit keer: Annette Joosten (40), voorzitter van...

Als or-lid in een werkgroep stappen: tips en valkuilen

Als or-lid in een werkgroep stappen: tips en valkuilen

De adviesaanvraag is vaak het sluitstuk van het besluitvormingsproces, waarbij de or slechts hoeft te tekenen. Het kan ook anders: je kunt worden...

beeld gegenereerd met behulp van Dall-e.

Kamerbrief: hybride werken blijvertje, huidig beleid volstaat

Demissionair minister Van Gennip (SZW) heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de trends en de toekomst van hybride werken. In de kamerbrief staat...

beeld gegenereerd met behulp van Dall-e

Hoe je als or impact maakt in een internationale matrixorganisatie

'Wij zijn een or van een techbedrijf met een vestiging in Nederland. We werken als een matrixorganisatie waarin medewerkers in internationale...

Column: 'Wiens brood men eet, diens woord men spreekt'

Column: 'Wiens brood men eet, diens woord men spreekt'

Is het mogelijk om tegenspraak te bieden als je een afhankelijkheidsrelatie met elkaar hebt? Als or kun je de bestuurder voorzien van een eerlijke...

Gezag opbouwen als ondernemingsraad doe je zo

Gezag opbouwen als ondernemingsraad doe je zo

Een gezaghebbende ondernemingsraad heeft meer kansen om invloed uit te oefenen. Bijvoorbeeld op het beleid van de onderneming. Maar hoe krijg je als...

Waarom focus op de langere termijn or kan helpen

Waarom focus op de langere termijn or kan helpen

Door alle dagelijkse zaken komt de ondernemingsraad en bestuurder niet altijd toe aan strategische vraagstukken. Zo komen kwesties van de langere...

Vier ondernemingsraden UvA hebben te weinig kandidaten voor verkiezingen

Vier ondernemingsraden UvA hebben te weinig kandidaten voor...

Van de 6 faculteits-or's, de or van Amsterdam University College en de GOR van de UvA hebben alleen voor 3 faculteitsor's en de AUC zich genoeg...