Arbeidsinspectie wist van te zwaar werk op Schiphol

Arbeidsinspectie wist van te zwaar werk op Schiphol

De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft sinds 2015 minstens 7 meldingen ontvangen over te zwaar fysiek werk bij de bagageafhandeling op Schiphol. Dat bevestigt een woordvoerder van de inspectie na berichtgeving van NOS en Nieuwsuur. Vorig jaar ontkende de inspectiedienst nog dat er zulke meldingen waren binnengekomen.

Minister Karien van Gennip van Sociale Zaken heeft de Tweede Kamer schriftelijk laten weten dat de Arbeidsinspectie ‘voor zover nu bekend 7 meldingen heeft ontvangen in relatie tot fysieke belasting’ op de luchthaven. Twee meldingen houden direct verband met de bagageafhandeling. Volgens de inspectie ging het om ‘niet zware overtredingen’. Een van de meldingen gaat over het tillen van dozen van dertig kilo. De andere melder zou zijn bedreigd met ontslag.

Computerproblemen

In haar Kamerbrief schrijft de minister dat ze het ‘zondermeer vervelend’ vindt dat ze de Tweede Kamer niet eerder over de meldingen heeft geïnformeerd. De Arbeidsinspectie zou ze niet eerder uit het computersysteem hebben gekregen, zo stelt een woordvoerder. Pas na zoeken op meerdere trefwoorden kwamen de meldingen in beeld. De woordvoerder stelt dat de inspectie geen reden heeft om deze meldingen te verzwijgen. In een reactie laat de Arbeidsinspectie weten het meldingssysteem te zullen aanpassen. En de 2 gedane meldingen vanuit de bagagekelder had de Inspectie naar eigen zeggen moeten onderzoeken.

Publiek geheim

Dat er overtredingen zijn van de arboregels op Schiphol is geen geheim. Al in september kwamen berichten hierover naar buiten, onder andere via de NOS en Nieuwsuur. Ook ORnet heeft hier al eerder over bericht. Uit gesprekken met circa 30 bagage- en cargomedewerkers die op Schiphol werken, of dat vroeger deden, kwamen meldingen over ernstige klachten aan rug, schouders en knieën. Negen mensen zeggen blijvend letsel te hebben overgehouden aan hun werk op het vrachtplatform. Sinds september 2022 controleren de inspecteurs de bagage- en vrachtafhandelaars op Schiphol weer. Na een bezoek aan de werkruimtes van afhandelaars constateerden inspecteurs op 2 september ‘dat het mis is.’ Zo werden hulpmiddelen voor het tillen van koffers niet gebruikt.

De inspecties van afgelopen september waren de eerste in 10 jaar. De Arbeidsinspectie zegt te hebben vertrouwd op zelfregulering door de cargobedrijven, na afspraken over een verbeteringstraject. Ook onderbezetting door bezuinigingen zorgde voor minder controles. En er zou in die 10 jaar geen enkele melding van bedrijfsartsen of medewerkers bij de inspectie zijn binnengekomen, stelt een woordvoerder van de inspectie.

Ondernemingsraad was op de hoogte

‘Onzin dat werknemers eerst zelf maar moeten klagen,’ reageert Ufuk Ayranci, lid van de ondernemingsraad namens de FNV en de Arbo/VGWM-commissie bij de KLM op ORnet. Ayranci: ‘Dat er met de gezondheid van werknemers, hun werkcondities en de werkdruk op Schiphol van alles mis is, was alom bekend. De werkonderbrekingen in de bagagekelders als reactie op de extreme werkdruk afgelopen zomer zorgden voor veel publiciteit. Daar had de Arbeidsinspectie op kunnen, ja zelfs moeten reageren. Daarnaast is in lokale groepscommissies vaak aangegeven dat het werk te zwaar is.’

Ufuk Ayranci was een van de deelnemers aan de spontane staking van bagageafhandelaars op de eerste dag van de meivakantie vorig jaar. Het lage salaris en slechte arbeidsvoorwaarden, onder meer door dienstroosters waarbij men op afroep beschikbaat moet zijn, zorgt ervoor dat veel mensen een baan als bagageafhandelaar niet willen. Ayranci: 'Veel jonge flexwerkers op het platform van Schiphol houden dit werk niet lang vol. Ze krijgen ook geen jaarcontract en kunnen om de hoek bij de supermarkt met minder reistijd meer verdienen.'

Inspecties

In het hele Schipholgebied heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie sinds 2012 bij 400 bedrijven inspecties uitgevoerd. Het gaat met name om transport- en horecabedrijven. Bij 160 van de onderzochte bedrijven werden ruim 600 overtredingen geconstateerd. Daar kwamen duizend overtredingen bij, na meldingen van medewerkers.

Lees ook:

Lees meer over

Arbeidsongeval te wijten aan eigen schuld?

Arbeidsongeval te wijten aan eigen schuld?

Een werknemer begaat twee keer dezelfde fout en loopt ernstig letsel op. Heeft hij roekeloos gehandeld of heeft de werkgever zijn zorgplicht...

||

Een RI&E in 7 stappen

Minder dan 50 procent van de ondernemers heeft een RI&E. Terwijl deze voor ieder bedrijf verplicht is. Dus or, zet dit onderwerp op de agenda. Je...

2337740825

Vrouwenzaken en Arbo: tijd om taboes te doorbreken

De Arbowet verplicht de werkgever in het beleid rekening te houden met jongeren en "bijzondere groepen", maar heeft het verder alleen over "de"...

Let als or hierop bij het verzuimbeleid

Let als or hierop bij het verzuimbeleid

De ondernemingsraad heeft instemmingsrecht bij het verzuimbeleid van de organisatie. Hou als or de volgende punten in de gaten.

Arbowet-training in Suriname: grote stap naar veilig werken

Arbowet-training in Suriname: grote stap naar veilig werken

In de ondernemingsraad van DSM waren arbeidsomstandigheden zijn specialisme. Als voorzitter van het Arbo Netwerk FNV, traint Wim Dekkers nu...

Shutterstock

Aan de slag met Arbo: nieuwe factsheets fysieke belasting

Ondernemingsraden kunnen aan de hand van drie nieuwe factsheets aandringen op maatregelen om gezondheidsklachten als gevolg van het werk te...

'Maak afspraken nu algoritmes vaker werknemers controleren'

'Maak afspraken nu algoritmes vaker werknemers controleren'

Werknemers worden in toenemende mate aangestuurd, gecontroleerd en beoordeeld door algoritmes. Werknemers en werkgevers moeten daarover afspraken...

Iedereen in mediasector moet op cursus respectvol gedrag

Iedereen in mediasector moet op cursus respectvol gedrag

Medewerkers van onder andere NPO, RTL en Talpa gaan met ingang van deze maand een onlinecursus volgen over respectvol samenwerken. De cursus moet...