Wat zit erin dit jaar?

Wat zit erin dit jaar?

Driekwart van alle werknemers heeft ‘m gehad dit jaar: het traditionele kerstpakket. En werkgevers hebben behoorlijk uitgepakt: dit jaar is de inhoud de helft duurder dan vorig jaar. Het populairste item lijkt de plaid te zijn. Voor als de verwarming nog een graadje lager moet. Kijkt u even mee of de juiste spullen erin zitten.

Wat zit erin dit jaar?

‘We zien dat werkgevers veel meer meedenken met de werknemers’, zegt Julie Poierrié, salesmanager bij Kerstpakketten.nl in Uden. Volgens haar zitten er dit jaar meer A-merken in het pakket dan vorige jaren. ‘Producten waar mensen door de hoge inflatie juist op besparen in de supermarkt. We merken ook dat er juist duurdere pakketten gegeven worden dit jaar, ook wanneer je de inflatie buiten beschouwing laat’, zegt Poierrié.

‘Wat ook opvalt is dat er meer energiezuinige producten worden gegeven, zoals een slow cooker of iets om je warm te houden zoals een vuurschaal of een plaid’, vervolgt ze. Daarmee tonen werkgevers volgens Poierrié ook hun waardering voor de medewerkers, die nog steeds schaars zijn.

Nog geen bezuiniging op het kerstpakket

Ook Wesley Maan, eigenaar van WSM Kerstpakketten in Nieuwerkerk aan den IJssel, stelt vast dat er niet wordt bezuinigd op kerstcadeaus voor medewerkers. De waarde ligt meestal tussen 50 en 60 euro dit jaar. in voorgaande jaren was dat 35 tot 40 euro. ‘Ik weet niet hoe het volgend jaar wordt wanneer bedrijven nog meer last krijgen van de hoge rekeningen, maar dit jaar gaat het heel goed’, zegt Maan. Hij zet de plaid op nummer een. ‘Ze zijn niet aan te slepen, met of zonder bedrijfslogo. Lampen op batterijen doen het ook heel goed. Daar kan je mee besparen op de energiekosten.’ Maan zegt dat hij ook veel pakketten heeft volgestopt met ‘lekker eten’, waar mensen echt iets aan hebben.

‘Bruikbaar spul dat zò het keukenkastje in kan’

Groothandelsketen Sligro denkt dit jaar ongeveer 1 miljoen pakketten te verkopen, iets meer dan vorig jaar. “Het klassieke kerstpakket, met bruikbare producten die zo het keukenkastje in kunnen, is weer als vanouds aanwezig”, zegt een woordvoerder. Dat heeft alles te maken met de prijsstijgingen van levensmiddelen die heel veel mensen raken.”

Volgens brancheorganisatie Promotional Products Professionals (PPP) krijgen dit jaar zo’n 7,4 miljoen werknemers in Nederland een kerstpakket of cadeaukaart. Dat zouden er 400.000 meer zijn dan 3 jaar geleden. Naar schatting komt de kerstomzet voor heel de branche uit op ongeveer 370 miljoen euro.

Eerder verschenen